Brač Online

Naslovnica Tko smo mi Donacije Portal na Facebooku

Rezultati istraživanja Instituta za turizam Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj - TOMAS ljeto 2017. predstavljeni su 6. veljače, u Ministarstvu turizma. Konferenciji za medije su prisustvovali Gari Cappelli, ministar turizma, Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice i Zrinka Marušić, voditeljica projekta TOMAS u Institutu za turizam.

 

 

Ovo je bilo deseto po redu ovakvo anketiranje turista, a posljednje izdanje istraživanja je provedeno u 2014. godini. Sljedeće se planira već u idućoj godini kao temelj za izradu nove strategije razvoja turizma i kao instrument za evaluaciju postignuća u skladu sa Strategijom razvoja turizma Republike Hrvatske do 2020. godine.

Istraživanje se provodilo u 67 destinacija sedam primorskih županija, u razdoblju od srpnja do listopada. Iduće istraživanje bi, po prvi put, trebalo obuhvatiti čitavu Hrvatsku. Temelj istraživanja je osobno anketiranje gostiju, a evaluacijski upitnici se koriste osobnim podacima turista, ocjenama zadovoljstva i usporedbama s nama konkurentskim zemljama.

Prosječna dob turista u Hrvatskoj nije je mijenjala, prosjek je 41 godinu, ali raste udio obrazovanijih gostiju te njihova platežna moć. U skladu s tim, raste prosječna dnevna potrošnja po gostu za 19 % i iznosi 78,8 €, dok je u 2014. godini iznosila 66 €. Najviše se troši na smještaj, 49 %, 17 % se troši na hranu i piće izvan smještajnog objekta, 12 % na kupovinu, dok samo 19 % otpada na ostale usluge i aktivnosti u destinaciji. Najviše troše gosti iz SAD-a - 158 €, Britanci - 139 €, Španjolci - 126 €, Rusi - 121 € te Skandinavci - 119 €. Veća potrošnja gostiju iz ovih zemalja je uvjetovana i skupljim smještajem - oni češće odsjedaju u hotelima gdje je noćenje značajno skuplje odsjedanja u obiteljskom smještaju.

Iako je na posljednjim FOS-u istaknuto kako sve više gostiju putuje u grupama, TOMAS pokazuje kako naši gosti ipak najviše vole putovati u društvu partnera - čak 48 %, manje je obitelji s djecom - 38 %, a s prijateljima putuje tek 9 % gostiju. 33 % turista u Hrvatsku stiže po prvi put, što je 15 % više nego u 2014. godini. Više novih gostiju utječe i na trendove rezerviranja smještaja pa je tako veći udio gostiju koji mijenjaju destinacije i smještaj unutar Hrvatske iako u prosjeku ostaju 10 dana, koliko je trajao prosječan boravak i prije 3 godine. I dalje najviše gostiju stiže automobilima, čak 78 %, a korištenje zrakoplova raste tek za 4 postotna boda, s 11 na 15 %, unatoč nastojanjima da se Hrvatska afirmira kao aviodestinacija.
Osim pasivnog odmora u destinaciji, gostima su važni iskustva i doživljaji, gastronomija, prirodne ljepote, zabava, sport i rekreacija te tercijarni motivi kao što su wellness, zdravlje, golf i slično.

Podatak da je kod prvog ovakvog istraživanja provedenog 1997. godine, Internet kao izvor informacija o destinaciji koristilo tek 1,5 % ispitanih, ne iznenađuje. Znamo da je danas nezamjenjiv u promociji i prodaji smještaja te brendiranju destinacije. 44 % turista ga koristi za planiranje odmora u Hrvatskoj u 2017. godini, i to najviše društvene mreže, potom stranice internetskih oglašivača smještaja, pa stranice TZ-ova i različite blogove. 12 % gostiju je prošlu godinu došlo bez rezervacije, pri čemu oni koji rezerviraju smještaj vole online rezervacije.

Manji je udio gostiju koji su izjavili da se nemaju na što potužiti, nego što je to bio slučaj prije tri godine. Turisti se najviše žale na manjak sadržaja u destinaciji, neljubaznost lokalnog stanovništva, kvalitetu hrane u restoranima, mogućnosti za kupnju i raznolikost sportskih sadržaja. Najlošiju ocjenu je dobila nova kategorija istraživanja - program za loše vrijeme. Za pozitivne ocjene su zaslužni domaćini čija je ljubaznost u smještajnom objektu ocijenjena izvrsnom i boljom u usporedbi s konkurentskim zemljama kao što su Italija, Španjolska, Turska i Grčka. Osim ljubaznosti, gosti su izvrsnim ocijenili i prirodne ljepote Hrvatske, mogućnosti za obiteljski odmor, osobnu sigurnost te opću atmosferu svojeg odmora. Uređenje plaža i biciklističkih staza je također dobilo veće ocjene u usporedbi s 2014. godinom.

 

 

"Fali više događanja u destinaciji - gost ne želi više samo ležati na plaži pod suncem, traži i neku drugu ponudu, a na toj ponudi moramo svi zajedno više raditi. Najveći nam je izazov pred i posezona, ali rast ponude u glavnoj sezoni, pa će ova anketa biti uputa mnogim destinacijskim menadžerima i stručnjacima koji će morati više raditi na atraktivnostima destinacije", zaključio je Cappelli.

Kvaliteta smještaja je ocijenjena vrlo visoko, ali bez sinergije s lokalnom zajednicom i učinkovitog upravljanja atrakcijama destinacije, manje će nam se gostiju vraćati, a teško ćemo potaknuti daljnju potrošnju. Rast zadovoljstva gostiju u nekim segmentima, ali i manje ukupno zadovoljstvo gostiju unutar nekih destinacija, dobar su putokaz za razvojne smjernice hrvatskog turizma. Kompletna studija će biti objavljena u ožujku kada ćemo imati priliku saznati više o navikama i željama svojih gostiju kako bismo bili efikasniji u podizanju kvalitete svojih turističkih usluga.

Detaljne rezultate istraživanja TOMAS LJETO 2017 možete pronaći OVDJE

 

Izvor: Ministarstvo turizma RH

 

 

Podijelite ovaj članak

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn